• خانه
  • اخبار
  • کارگاه آموزشی بین المللی استراتژی های نوین گردشگری و برندسازی

برگزاری کارگاه آموزشی بین المللی "استراتژی های نوین گردشگری و برندسازی" با حضور مدیر موسسه گردشگری سایدر از کشور اتریش و با محوریت منطقه ویژه علم و فناوری یزد

 

بنابر دعوت و سرمایه گذاری سازمان عامل منطقه یژه علم و فناوری یزد و پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی عتف سرکار خانم اینگرید سایدر (Ingrid Sieder) مدیرعامل موسسه گردشگری اتریش از روز دوشنبه 12 شهریور ماه لغایت پنج شنبه 15 شهریور ماه مهمان منطقه ویژه علم و فناوری در شهر یزد بودند.

با توجه به ارزیابی سفر سال گذشته تیم مدیریت موسسه سایدر اتریش از حوزه گردشگری شهر یزد و با هدف توسعه سطح کیفی خدمات گردشگری استان و ارتقای دانش فنی نیروی انسانی و مدیریتی این حوزه و آشنایی شهرداران استان و مدیران ارشد بخش دولتی مرتبط با حوزه گردشگری دو برنامه به شرح ذیل با حضور مدیرعامل موسسه گردشگری سایدر برگزار گردید.

الف : جلسه بحث و هم اندیشی شهرداران استان در حوزه گردشگری

یکی از دغدغه های اصلی مدیران حوزه خدمات شهری، ارائه خدمات مناسب به شهروندان و به خصوص مسافران و مهمانان داخلی و خارجی (ایرانگردان و جهانگردان) توسعه درآمد پایدار برای شهرها می باشد و با توجه به نقش و جایگاه شهرداری­ها و به خصوص شهرداران در توسعه گردشگری پایدار، جلسه بحث و هم اندیشی با پشتیبانی حوزه هماهنگی امور عمرانی استانداری (دفتر امور شهری و شورای شهر) و به میزبانی شهرداری یزد در روز 13 شهریور ماه در هتل مشیر یزد برگزار گردید. در این جلسه آقای دکتر سالاری به نمایندگی از منطقه ویژه علم و فناوری و آقای شاکری شمسی به نمایندگی از طرف حوزه هماهنگی امور عمرانی و آقای مهندس فرهمند به نمایندگی از طرف شهرداری یزد و آقای مهندس فاطمی مدیرکل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به ایراد سخنرانی پرداختند و در ادامه سرکار خانم سایدر تحلیلی از بازار جهانی حوزه گردشگری و وضعیت گردشگری ایران و یزد را از دید یک توریست اروپایی ارائه و توصیه هایی جهت توسعه گردشگری در شهرهای استان پیشنهاد نمودند که اهم آن عبارتند از :

-        یزد یک شهر رویایی و زیباست هوای خوب، آسمان آبی و خورشید زیبا بهترین انگیزه برای اروپائیان برای سفر به یزد می باشد.

-        یزد همانند اصفهان و شیراز در اروپا شناخته شده نمی باشد و سایت های معتبر و حرفه ای برای معرفی یزد در دسترس نمی باشد. فلذا سعی کنید شهر یزد را در کنار شهرهای اصفهان و شیراز به اروپا معرفی کنید.

-        به گردشگران کمک کنید در زمان اقامت در یزد خاطرات مثبت و خوبی از سفر خود به دیگران منتقل نمایند. تاثیرگذاری توصیه گردشگران به سایرین خیلی موثر است.

-        سعی شود در تمامی شهرها و به خصوص در محل اماکن تاریخی و گردشگری اینترنت رایگان به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد و همه کسانی که به گردشگران خدمات می دهند از جمله پلیس به زبان انگلیسی آشنا باشند.

-        بروشور  و نقشه ها و نحوه ارائه اطلاعات به گردشگران حرفه ای نمی باشد. یک توریست به راحتی در بافت قدیم یزد گم میشود . در حالی که باید مجموعه نقشه ها، تابلوها و علائم به گونه ای باشد که توریست بدون نیاز به راهنما بتواند نیازهای خود را برطرف نماید.

-        برای توسعه گردشگری تعاملات بین المللی مهم است. روزنامه نگاران و خبرنگاران مهم و آژانس های خارجی زیادی را دعوت نمائید به یزد بیایند . همکاری با رسانه های اجتماعی خیلی مهم است و متقابلاً شهرداران و مدیران ذیربط گردشگری به کشورهای موفق خارجی در حوزه گردشگری برای بازدید بروند.

-        کشور عمان و مراکش در توسعه گردشگری و جذب توریست های اروپایی خیلی موفق بودند با توجه به اینکه شرایط آنان با کشور شما مشابه است. از تجارب این کشورها الگوبرداری نمائید.

-        یزد دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و باید در زمینه برندینگ و معرفی یزد به اروپا به صورت موثر و جدی اقدام نمائید. گردشگری یزد باید دارای وب سایت حرفه ای و شعار مناسب و لوگو و رنگ باشد.

ب : کارگاه آموزشی بین المللی استراتژی های نوین گردشگری و برندسازی

کارگاه مربوطه در روزهای 14 و 15 شهریور ماه در محل هتل صفائیه و با حضور فعالین بخش خصوصی و تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد برگزار گردید. این کارگاه مورد توجه اعضای محترم شورای اسلامی شهر یزد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد قرار گرفت به طوری که علاوه بر رئیس محترم شورای اسلامی شهر، اعضای کمیسیون گردشگری شورا و مدیرکل و معاونین سازمان میراث فرهنگی نیز در آن شرکت نمودند.

سرکار خانم سایدر از کشور اتریش به عنوان مدرس دوره مباحث خود را در قالب 6 جلسه و طی دو روز ارائه نمودند. همچنین برای هر یک از مباحث با ایجاد تیم های کاری و گروهی از افراد شرکت کننده در کارگاه فعالیت تیمی و گروهی صورت گرفت و نتایج آن در کارگاه ارائه گردید.

عناوین مباحث مطرح شده در کارگاه عبارت بودند از:

1.       تجزیه و تحلیل وضعیت، ارزیابی منابع و محیط گردشگری

2.       موقعیت و نام تجاری مقصد

3.       تقسیم بازار هدف، گروه های هدف: امیدبخش ترین بازارها

4.       توسعه محصول، مشتری جدید، تجارب، طراحی خدمات

5.       بازاریابی بین المللی گردشگری: ابزار بازاریابی هوشمندانه و کم هزینه

6.       وب سایت، کدام محتوا باید در وب سایت مقصد با توجه به سفر مشتری یافت شود؟

مدیر موسسه گردشگری سایدر بر استفاده از فناوری های جدید در توسعه گردشگری یزد بسیار تاکید نمودند و پروژه تهیه پلتفرم گردشگری هوشمند منطقه ویژه علم و فناوری را با اهمیت ارزیابی و بر اجرای آن تاکید نمودند.

در پایان کارگاه جلسه جمع بندی و ارائه خلاصه مباحث دوره در هتل ارگ و با حضور مدرس کارگاه، مدیر سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد، شهردار یزد، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر یزد و مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی از روسای تشکل ها خصوصی حوزه گردشگری برگزار گردید.